Heeft uw zoon of dochter ook moeite met het doorgronden van teksten en wilt u graag dat hij/zij tools in handen krijgt om succesvol begrijpend te kunnen lezen?
Door het stappenplan (6 stappen) te volgen krijgen leerlingen overzicht en inzicht in teksten bij begrijpend lezen.
Begrijpend Lezen is één van de lastigste vakken op de basisschool, maar het is ook één van de belangrijkste vakken. Begrijpend lezen is namelijk de basis voor vrijwel alle schoolvakken!
En daarom is het aanleren van een goede manier om begrijpend te kunnen lezen, heel belangrijk is voor de rest van de schoolcarrière.
Om goed te leren begrijpen waar een tekst over gaat is de ontwikkeling van de woordenschat en het niveau van het technisch lezen essentieel. Door na te denken over de tekst en jezelf voortdurend vragen te stellen, worden verbanden gelegd, waardoor inzicht en overzicht ontstaat. Je snapt de tekst, ziet het voor je in een plaatje, kan het in je eigen woorden navertellen en je woordenschat wordt (nog) groter!
Ook bij het vak rekenen en dan met name bij verhaaltjessommen, is het leggen van verbanden heel belangrijk. Je moet begrijpen hoe het verhaaltje in elkaar zit. Daarna kun je pas de som uitrekenen. Dus verhaaltjessommen oplossen, is eigenlijk ook voor een deel begrijpend lezen!
En natuurlijk gebruik je begrijpend lezen ook voor vakken als aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Als je niet begrijpt wat je leest, kun je je de leerstof niet eigen maken. Of je moet alles letterlijk uit je hoofd leren. Sommige kinderen kunnen dat…… maar begrijpen niet wat ze leren. Ze kunnen alleen reproduceren en bij inzichtvragen vallen ze door de mand.
Door de methode ‘Alle teksten de baas’ te gebruiken leren de leerlingen in 6 duidelijke stappen hoe ze door saaie, lange teksten kunnen komen en deze te begrijpen en te onthouden. Door met kleuren te werken, krijgen de leerlingen meer inzicht in de tekst. Mindmappen, overzicht om de inhoud gemakkelijker te onthouden, is ook een onderdeel dat regelmatig gebruikt wordt.
Onderwerpen die aan bod komen zijn: woordenschat, strategieën, verwijswoorden, vragen maken bij een tekst, signaalwoorden en synoniemen. Ook wordt er aandacht besteed aan hoe je hersenen leren, hoe je ogen lezen en hoe je dit kan combineren. Dit ga je leren door teksten te lezen, oefeningen en spelletjes te doen en te bewegen zodat je alles goed kunt onthouden. Ook krijg je huiswerk mee om dat wat je geleerd hebt te oefenen.
Het werken met het stappenplan is direct praktisch toepasbaar bij het lezen en leren van teksten op school. Zo wordt leren voor een toets een stuk makkelijker.
Praktisch: De training (individueel) is geschikt voor kinderen uit groep 5 tm 8 en onderbouw van het V.O en bestaat uit 12 bijeenkomsten van 50 minuten. In overleg evt. met z’n tweeën.